Ήταν ρεαλιστικό το Επαναστατικό
Σχέδιο του ΡΗΓΑ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗ; |
Δημήτριος Καραμπερόπουλος |
|
Ο Ρήγας Βελεστινλής [1]
(1757-1798) είχε συλλάβει συγκεκριμένο επαναστατικό σχέδιο για την
επανάσταση των σκλαβωμένων Ελλήνων και των άλλων Βαλκανικών λαών από την
Οθωμανική εξουσία και τυραννία. Κι' αυτό συμπεραίνεται από το δημοσιευμένο
συγγραφικό του έργο: "Χάρτα της Ελλάδος", εικόνα του Μέγα Αλέξανδρου
"Νέος Ανάχαρσις", "Νέα Πολιτική Διοίκησις",
"Θούριος" [2]. Επίσης, από τα έγγραφα τα
σχετικά με την σύλληψη, ανάκριση, φυλάκιση και θανάτωσή του, που ήρθαν στο
φως, μετά από ένα αιώνα και πλέον από το μαρτύριο του, από τους Αιμ. Λεγράνδ [3]
και Κων. 'Aμαντο [4]. Από τη μελέτη όλων αυτών
διαπιστώνεται ότι το επαναστατικό σχέδιο του Ρήγα ήταν με μέθοδο
προετοιμασμένο, ρεαλιστικό κι εφαρμόσιμο και με μια προοπτική για το τι θα
γίνει μετά την επικράτηση, γι' αυτό και χαρακτηρίζεται το κίνημά του ως
"επανάσταση", σ' αντίθεση με τις μέχρι την εποχή του απόπειρες κατά
της τυραννίας, που χαρακτηρίζονται ως "εξεγέρσεις". Α) Προετοιμασία της επαναστάσεως Εποπτικό υλικό: Ας σημειωθεί ότι σε μια εποχή όπου ο
Ναπολέων Βοναπάρτης εκθειαζόταν ως ελευθερωτής των λαών και τα στρατεύματά
του βρισκότανε δίπλα στην ηπειρωτική Ελλάδα, στα Ιόνια νησιά, και αρκετοί [10] του πλέκαν ύμνους, ο Ρήγας Βελεστινλής, όπως
μπορεί κανείς να δει στο έργο του, δεν τον υμνεί, δεν γράφει ούτε ένα στίχο.
Απεναντίας, εκείνη την εποχή τυπώνει την εικόνα του Μεγάλου Αλεξάνδρου για να
την μοιράσει στους σκλαβωμένους, προσφέροντας τους, έτσι, ένα συγκεκριμένο
πρότυπο. Ωστόσο, η ενέργεια αυτή του Ρήγα δείχνει ακόμη και το πόσο είχε
μελετήσει και διδαχθεί από τα γεγονότα της ιστορίας. Επίσης, με την έκδοση του τετάρτου τόμου του
βιβλίου Νέος Ανάχαρσις [11] και τις πολλές
υποσημειώσεις και παρατηρήσεις, θέλει να δείξει την αρχαία δόξα και
κληρονομιά. Καταφέρεται εναντίον του γερμανού καθολικού φιλοσόφου
Cornelis de Pauw [12] για τις ανιστόρητες απόψεις,
που λίγα χρόνια πρωτύτερα είχε δημοσιεύσει, πως τάχα οι σύγχρονοι
΄Ελληνες της εποχής του Ρήγα δέν ήταν απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων. Με τον
τρόπο αυτό προσπαθεί να συνδέσει τον αρχαίο με τον σύγχρονο Ελληνισμό,
τονίζοντας την διαχρονικότητα του. Με τη Χάρτα του [13] ,
εκτός των άλλων, προσπαθεί να ενισχύσει πάλι τους σκλαβωμένους τονίζοντας τα
ιστορικά σημαντικά πρόσωπα της αρχαιότητας, που τα καταχωρίζει αλφαβητικώς,
αρχίζοντας μάλιστα από τον Αδμητο των αρχαίων Φερών, της γενέτειράς του, του
Βελεστίνου. Παραθέτει τα ονόματα των αυτοκρατόρων του γεωγραφικού χώρου των
Βαλκανίων, της Κωνσταντινουπόλεως. Σκορπά στη Χάρτα του νομίσματα των
αρχαίων ελληνικών πόλεων, δείχνοντας έτσι έμμεσα τη λαμπρότητα, την
οικονομική και πολιτική δύναμη των ελληνικών πόλεων. Αλλά και με την
έκδοση της "Νέας Πολιτικής Διοικήσεως", της
Επαναστατικής Προκηρύξεως, των Δικαίων του ανθρώπου, του Συντάγματος [14] ενισχύει το ηθικό των σκλαβωμένων με το να
διακηρύσσει ότι οι άνθρωποι είναι ίσοι έναντι του νόμου, τον σεβασμό της
γλώσσης και της θρησκευτικής πίστης κάθε λαού, που περιλαμβάνεται στον
Βαλκανικό χώρο. Θούριος: Ο Ρήγας, με το έργο του,
αναδεικνύεται άνθρωπος της αποτελεσματικότητος : Ο Ρήγας ήταν ακόμη και πολύ
μεθοδικός στην προετοιμασία της επαναστάσεώς του. Προσπαθεί να
ενώσει όλους τους σκλαβωμένους λαούς που βρίσκοταν κάτω από την
Οθωμανική τυραννία στον αγώνα της επαναστάσεώς του. Η δύναμη εν τη ενώσει.
Γι' αυτό απευθύνει προσκλητήριο σε όλους τους λαούς του Βαλκανικού χώρου και
αναφωνεί: Επίσης, τονίζει την συνεργασία και
αλληλεγγύη των λαών, που βρίσκονται στη σκλαβιά, για να αντιμετωπίζουν
τις δυσκολίες και να μην αδιαφορούν στα προβλήματα του κάθε μέλους. Ο καθενας
είναι μέρος του γενικού συνόλου. Μάλιστα, ο Ρήγας ως
"όλον" θεωρεί το σύνολο των λαών, οι οποίοι βρίσκονται στον
Βαλκανικό χώρο, που θαυμάσια περιγράφει στη Χάρτα του και που πρέπει να
συνεργάζονται για το γενικό καλό. Χαρακτηριστικά τονίζει στα "Δίκαια του
Ανθρώπου", άρθρο 34, πως "...δεν ημπορεί ποτέ κανείς να ειπή,
ότι η τάδε χώρα πολεμείται, δεν με μέλει, διατί εγώ ησυχάζω εις την ιδικήν
μου. Αλλ' εγώ πολεμούμαι, όταν η τάδε χώρα πάσχη, ως μέρος του όλου οπού
είμαι". Και ο Ρήγας φέρνει παραδείγματα αυτής της
σημαντικής προτάσεως του, για να γίνει κατανοητή από τους σκλαβωμένους,
δείχνοντας έτσι το πόσο μεθοδικός ήταν στόν σχεδιασμό του επαναστατικού του
έργου. Συγκεκριμένα γράφει πως "Ο Βούλγαρος πρέπει να κινήται,
όταν πάσχη ο Έλλην. Και τούτος πάλιν δι' εκείνον. Και αμφότεροι δια τον
Αλβανόν και Βλάχον". Επίσης, ο Ρήγας στο επαναστατικό του έργο
χρησιμοποίησε και τον ψυχολογικό παράγοντα για να πετύχει τους σκοπούς
του. Έπρεπε να καταρρίψει, ως μύθο, την διάχυτο πεποίθηση ότι τα
οθωμανικά στρατεύματα ήταν ανίκητα, γι' αυτό και φέρνει το συγκεκριμένο
παράδειγμα των "Γκιρζιανλήδων" [19] ,
που επαναστάτησαν στην περιοχή της Θράκης. Βροντοφωνεί στον Θούριό του πώς ο
Σουλτάνος δεν είναι τόσο δυνατός, όσο οι σκλαβωμένοι νομίζουν: 'Ηταν ο Ρήγας ενάντιος στην Εκκλησία
και στους προύχοντες; Όσον αφορά τώρα πως τάχα ο Ρήγας ήταν
εναντίον των προυχόντων, και άρα καταδικασμένο το επαναστατικό κίνημά του,
μια και δεν θα είχε την υποστήριξή τους και την οικονομική στήριξή τους, όπως
διαπιστώνεται από τα έργα του, ο Ρήγας απεναντίας θα είχε λάβει υπόψη του την
σημασία της συμμετοχής των προυχόντων. Συγκεκριμένα, στην Επαναστατική του
Προκήρυξή [22] με νόημα τονίζει, πως πρέπει
ο καθένας να είναι εξασφαλισμένος για την περιουσία του και για τον
ακεραιότητα του εαυτού του. Χαρακτηριστικά παρατηρεί ότι "…κανένας,
οποιασδήποτε τάξεως και θρησκείας, δεν είναι σίγουρος μήτε δια την ζωήν του,
μήτε δια την τιμήν του, μήτε δια τα υποστατικά του. Ο πλέον ήσυχος, ο πλέον
αθώος. Ο πλέον τίμιος πολίτης κινδυνεύει κάθε στιγμήν να γίνη ελεεινή θυσία
της τυραννικής φαντασίας, ή των αγρίων τοποτηρητών και αναξίων μεγιστάνων του
Τυράννου". Επίσης στον Θούριο του, διεκτραγουδεί την
κατάσταση της αβεβαιότητος για την ζωήν και την περιουσία των
χριστιανών και των μωαμεθανών: Κι' αυτήν την ασφάλεια και εμπιστοσύνη, ο
Ρήγας τόνιζε πως θα τους την εξασφάλιζε μόνο η δημοκρατική του πολιτεία,
που θα προέκυπτε μετά την επανάσταση του. Πως είδαν οι Αυστριακοί το
επαναστατικό σχέδιο του Ρήγα : Β) Σχέδιο για τη Εφαρμογή και Επικράτηση της Επανάστασης Για την εφαρμογή του επαναστατικού του
σχεδίου, ο Ρήγας σκέφτεται πως απαραίτητο στοιχείο για την επιτυχία
είναι η στρατιωτική εκπαίδευση [23] των υποδούλων,
που θα πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις ισχύουσες σύγχρονες απόψεις
της πολεμικής τέχνης. Γνώριζε καλά ο Ρήγας ότι οι επαναστατημένοι λαοί δεν θα
μπορούσαν να αντιπαραταχθούν στο στρατό του Σουλτάνου, αν δεν ήταν
εξασκημένοι στην σύγχρονη πολεμική τέχνη. Έτσι, μέσα στην σημαντική
χρονιά του 1797, ο Ρήγας μεταφράζει ένα εγχειρίδιο πολεμικής τέχνης του Αυστριακού
στρατάρχη von Khevenhuller (1683-1744) και το τυπώνει με τον τίτλο
"Στρατιωτικόν Εγκόλπιον" [24] με
σκοπό να χρησιμοποιηθεί για την στρατιωτική εκπαίδευση των Ελλήνων, που στην
πλειονότητά τους ήταν άπειροι στον πόλεμο. Δυστυχώς, δεν έχει βρεθεί μέχρι
τώρα αντίτυπο αυτής της μετάφρασης και έκδοσης γιατί κατασχέθηκαν από
την αυστριακή αστυνομία. Και όσα ξέρουμε για το Στρατιωτικό Εγκόλπιο, τα
γνωρίζουμε από τα ανακριτικά έγγραφα των Λεγγράνδ και Αμάντου. Για το πόσο σημαντική ήταν αυτή η ενέργεια
του Ρήγα, να μεταφράσει δηλαδή και να τυπώσει το βιβλίο με την σύγχρονη
πολεμική τέχνη, δείχνεται από το τι διατυπώνει ο "Ανώνυμος Ελλην"
στην Ελληνική Νομαρχία [25] του, στα 1806, μόλις οκτώ
χρόνια μετά το μαρτύριο του Ρήγα. Χαρακτηριστικά γράφει ότι "Των
αρμάτων η επιστήμη είναι διεξοδικωτάτη καί χρειάζεται εν πόνημα όχι μικρόν
περί αυτής, δια το οποίον οι νυν Ελληνες μεγάλην χρείαν έχουσι καί άμποτες
κανένας φιλογενής να το κατορθώση, δια να μάθωσιν όλοι, πόσον η τέχνη του
πολέμου είναι μεγάλη". Κι’ ο Ρήγας είχε την προνοητικότητα να
το εκδώσει, ήδη, στα 1797, γιατί ως πραγματικός επαναστάτης και
ηγέτης, γνώριζε ακριβέστατα την αναγκαιότητά του. Γι΄ αυτό στα ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά της φυσιογνωμίας του αναφέρεται πως ήταν και
στρατιωτικός νους. Σχετικά τώρα με το στρατιωτικό μέρος του
επαναστατικού του σχεδίου, διαπιστώνεται από τα ανακριτικά έγγραφα
Λεγγράνδ και Αμάντου [26] ότι ο Ρήγας Βελεστινλής
σχεδίαζε την έναρξη της επανάστασης του από τις περιοχές της Μάνης όπου
βρίσκονταν οι εμπειροπόλεμοι Μανιάτες. Μετά θα προχωρούσε να ελευθερώσει την
υπόλοιπο Πελοπόννησο και με την παράλληλη στρατιωτική εκπαίδευση των
υποδούλων θα βάδιζε προς την Ήπειρο, όπου ανθούσε το άλλο μέρος του
εμπειροπόλεμου ελληνικού πληθυσμού, οι Σουλιώτες [27] .
Από εκεί θα προχωρούσε, σα σε τόξο, να επαναστατήσει και να ελευθερώσει την
υπόλοιπο Ελλάδα και τις άλλες Βαλκανικές περιοχές της Αλβανίας, Σερβίας,
Βουλγαρίας, Βλαχίας. Ο Ρήγας στήριζε την επανάστασή του στις
ντόπιες, γηγενείς δυνάμεις των σκλαβωμένων κι όχι στη βοήθεια των μεγάλων της
εποχής του, κάτι που έχει τεκμηριώσει θαυμάσια στις μελέτες του ο
καθηγητής κ. Νικόλαος Πανταζόπουλος [28]. Ο Ρήγας
γνώριζε ότι οι ξένες δυνάμεις ενδιαφέρονται για τα συμφέροντά τους κι' όχι
για τα συμφέροντα των σκλαβωμένων. Νωπές θα ήταν στον Ρήγα οι
εμπειρίες από τα Ορλωφικά και ακόμη πιο νωπές οι συνθήκες του Σιστόβ [29] , του 1791 μεταξύ του Σουλτάνου και της
Αυστρίας και του Ιασίου, 1792, μεταξύ του Σουλτάνου και της Ρωσίας. Οσον αφορά, τώρα, στο ερώτημα αν το
επαναστατικό σχέδιο του Ρήγα ήταν εφαρμόσιμο με την έναρξη της επανάστασης
του, μπορούμε να ισχυρισθούμε ότι θα πετύχαινε και τούτο διότι διαπιστώνουμε
ότι η μετά από λίγα χρόνια εξέγερση του 1821, άρχισε από την Πελοπόννησο, τη
Στερεά Ελλάδα και σιγά-σιγά επεκτάθηκε βορειότερα και τελικά επεκράτησε, όπως
ήθελε να ξεκινήσει να εφαρμόζει και ο Ρήγας το σχέδιό του. Αντίθετα, απέτυχε,
ως γνωστόν, η επανάσταση στις Παραδουνάβιες περιοχές, στις οποίες ωστόσο ο
Ρήγας ζούσε και τις γνώριζε καλά. Αλλά, ως στρατιωτικός νους ήξερε πολύ καλά
ότι δεν θα είχε επιτυχία η έναρξη της επανάστασης του από εκείνα τα μέρη, γι'
αυτό και στράφηκε προς την Πελοπόννησο. Η Επαναστατική Προκήρυξη Η προοπτική της επανάστασής του Ρήγα Ο Ρήγας στήριζε τη νέα πολιτική κατάσταση
στη δημοκρατία και όχι στην κληρονομική εξουσία. Μάλιστα καταχωρίζει και
διατάξεις [32] για την προάσπιση της
δημοκρατίας από τους εχθρούς της, οι οποίοι θα επιχειρούσαν να την
καταλύσουν. Ήθελε να δημιουργήσει μια νέα τάξη πραγμάτων στο Βαλκανικό χώρο
με την εφαρμογή του δημοκρατικού Συντάγματος και των Δικαίων του ανθρώπου.
Για το κράτος του, εξάλλου, εκτύπωσε και τη Χάρτα του. Ήθελε να έχει έτοιμο
ένα χάρτη του χώρου που θα λευτέρωνε και θα δημιουργούσε τη δημοκρατία του,
με τις επαρχίες και τις τοπαρχίες της. Η Χάρτα του θα ήταν ένα βοηθητικό
εργαλείο της Νέας Πολιτικής Διοικήσεως του, του Συντάγματός του, όπως
διατυπώνεται στα πρόσφατα αποτελέσματα της έρευνά μας [33],
μετά την ενασχόληση μας με την επανέκδοση της Χάρτας και τη σύνταξη του
ευρετηρίου των ονομάτων της. Η άδικος κρίση του Ι. Φιλήμονος για
τον Ρήγα Τα αρνητικά στοιχεία, τα οποία ο Φιλήμων διατυπώνει
για την προσωπικότητα του Ρήγα είναι τα ακόλουθα: ως επαναστάτης
και οργανωτής του επαναστατικού του σχεδίου δεν ήταν "τόσον σκεπτικός
και κρυψίνους" αλλά απεναντίας ήταν "επιπόλαιος εξεταστής των
πραγμάτων". Δεν του ήταν δυνατόν να εξηγήσει πώς ένας αρχηγός μιας
επανάστασης συλλαμβάνεται, τόσο εύκολα, χωρίς να έχει λάβει τις αναγκαίες
προφυλάξεις. Από την προετοιμασία, όμως, του επαναστατικού σχεδίου του Ρήγα
είναι δυνατόν να εξαγάγουμε διαφορετικές κρίσεις για την προσωπικότητα του.
Το πιο πιθανόν είναι ότι ο Ι. Φιλήμων έβγαλε τα συμπεράσματα του αυτά μόνο
από το γεγονός της σύλληψης και δεν μελέτησε την όλη δράση του Ρήγα στη
Βιέννη, από τον Αύγουστο του 1796 έως τον Δεκέμβριο του 1797, που αναχώρησε
για την Τεργέστη. Η όλη του αυτή δράση του Ρήγα δείχνει ακριβώς τα αντίθετα
χαρακτηριστικά της προσωπικότητα του από ότι εξέφρασε ο Φιλήμων. Συγκεκριμένα, διαπιστώνουμε ότι: β) τυπώνει τη μεγαλειώδη Χάρτα του, σε
διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών και παράλληλα τυπώνει τον τόμο Νέος Ανάχαρσις,
τον Ηθικό Τρίποδα, καθώς και τους χάρτες της Βλαχίας και Μολδαβίας. Και όλα
αυτά τα πραγματοποίησε παίρνοντας άδεια εκτυπώσεως και κυκλοφορίας, όπως
άλλωστε γινότανε για κάθε έντυπο, από τον λογοκρίτη και την Αυστριακή
Αστυνομία, η οποία δεν είχε καθόλου υποψιασθεί την επαναστατική του δράση -
κάτι που πρέπει να προσεχθεί στη διατύπωση των κρίσεων για τον Ρήγα. Για την
ενίσχυση της ιστορικής συνείδησης των Ελλήνων, καταχώρισε στη Χάρτα του πολλά
ιστορικά στοιχεία, τις επιπεδογραφίες και τα νομίσματα, σημειώνοντας στον
τίτλο ότι η Χάρτα του τυπώθηκε για το ταξίδι του Αναχάρσιδος. Η προσεκτική
όμως εξέταση τη Χάρτας δείχνει ότι η Χάρτα δεν έχει καμμιά σχέση με το ταξίδι
του Νέου Αναχάρσιδος. Πραγματικός του σκοπός ήταν να τυπώσει έναν πολιτικό
χάρτη του κράτους του, που ήθελε να δημιουργήσει μετά την επανάστασή του. Και
επειδή δεν ήταν δυνατόν να γίνει αυτό ελεύθερα, συγκάλυψε τους πραγματικούς
του σκοπούς, με τα αρχαιολογικά, ιστορικά στοιχεία που προσέθεσε,
κατορθώνοντας έτσι να παραπλανήσει την Αυστριακή Αστυνομία και τη
λογοκρισία και να πάρει άδεια εκτυπώσεως της. Για έξι μήνες τύπωνε τη Χάρτα
του, στην οποία έθεσε, μάλιστα, τον τίτλο "Χάρτα της Ελλάδος", στην
οποία όμως, εκτός από την περιοχή της αρχαίας Ελλάδος, περιέχονταν και οι
περιοχές που βρίσκονταν στην οθωμανική εξουσία, η Βουλγαρία, η Βλαχία,
η Σερβία, η Μολδαβία, η Βεσσαραβία. Άλλωστε, καταχώρισε και ιδιαίτερη
σημειολογία, στοιχείο που πρόσφατα έχει επισημανθεί [37] ,
για τα σύνορα του κράτους του, που ήθελε να δημιουργήσει. Έτσι, ο Ρήγας
τύπωσε ανενόχλητα και νόμιμα τη Χάρτα του, τους υπόλοιπους χάρτες και τα άλλα
δύο βιβλία του, χωρίς κανένα πρόβλημα, καλύπτοντας τους πραγματικούς του
σκοπούς, τους οποίους δεν αντελήφθηκε η τόσο καλά οργανωμένη και δικτυωμένη
Αυστριακή Αστυνομία της εποχής του. γ) επί πλέον, το και σπουδαιότερο, ο
Ρήγας κλεισμένος για δύο μερόνυχτα στο τυπογραφείο των Σιατιστινών αδελφών
Πουλίου, τύπωνε παράνομα την Επαναστατική Προκήρυξη, Τα Δίκαια του Ανθρώπου,
το Σύνταγμα και τον Θούριο καθώς επίσης και το βιβλίο Στρατιωτικόν Εγκόλπιον.
Γνώριζε πλέον πως με κανένα τρόπο δεν ήταν δυνατόν να παραπλανήσει τη
λογοκρισία και την Αστυνομία. Τώρα το έντυπο ανέγραφε ξεκάθαρα για την
Επαναστατική Προκήρυξη και ξεκίναγε έτσι τον ένοπλο αγώνα κατά της οθωμανικής
τυραννίας. Γι' αυτό και τα τύπωσε παράνομα. δ) ο Ρήγας έχοντας τυπώσει τα
επαναστατικά του έργα και έχοντας προετοιμασθεί, χωρίς να δώσει καμμιά λαβή
ώστε να κινήσει τις υποψίες της Αυστριακής Αστυνομίας, αν και ο Ρήγας ήταν
υπό παρακολούθηση, κατόρθωσε να πάρει διαβατήριο, να φορτώσει τα πράγματά του
και να ξεκινήσει για το μεγάλο του σκοπό, έχοντας πάρει τις σημαντικές
επαναστατικές του αποφάσεις. Φεύγει από τη Βιέννη, διασχίζει την Αυστρία και
κατευθύνεται στα σύνορά της, χωρίς μέχρι εκείνη τη στιγμή η Αυστριακή
Αστυνομία να έχει υποψιασθεί κάτι από τη δράση του. Όλες αυτές οι ενέργειες του Ρήγα
δείχνουν τη μεγάλη του προνοητικότητα, το πόσο πραγματιστής ήταν, πόσο
αληθινός εξεταστής των πραγμάτων, με ικανότητα να καλύπτει, ως πραγματικός
επαναστάτης, τους αληθινούς επαναστατικούς του σκοπούς, ότι κατά την
προετοιμασία του επαναστατικού του σχεδίου ήταν αρκετά "σκεπτικός και
κρυψίνους", καθώς επίσης, προσεκτικός και συνετός "εξεταστής των
πραγμάτων" και όχι "επιπόλαιος", αλλά σώφρων, μεθοδικός,
συστηματικός, που δούλεψε με περίσκεψη καθ΄ όλη την προετοιμασία. ε) μετά από την προδοσία, ο μικρόψυχος,
χωρίς πατριωτική συνείδηση, Έλληνας έμπορος Δημήτριος Οικονόμου, ο
οποίος αν και ήταν γνωστός του, άνοιξε την επιστολή που απευθυνόταν, όχι στον
ίδιο, αλλά στον συνέταιρό του, κατέδωσε στην Αυστριακή Αστυνομία την επιστολή
του Ρήγα και τα κιβώτια με τα επαναστατικά του έγγραφα. Έτσι η καλά
οργανωμένη Αυστριακή Αστυνομία έμαθε την επαναστατική κίνηση του Ρήγα και
περισσότερο κατατρόμαξε γιατί δεν είχε υποψιασθεί τη συνωμοσία, που μέσα στην
επικράτειά της εξυφαινότανε, δίδοντας την εντύπωση πως είχε εκμηδενισθεί η
αποτελεσματική μηχανή της αστυνόμευσης της. Μάλιστα, ο ίδιος ο
αυτοκράτορας παρακολουθούσε πλέον από κοντά την πορεία των ανακρίσεων. Ο
Ρήγας κατόρθωσε, επί τόσους μήνες, να παραπλανήσει την Αστυνομία δείχνοντας
έτσι και σ' αυτό το σημείο την ιδιοφυία του και την επαναστατική του
δεινότητα. Συμπέρασμα Συνοπτικά παρουσιάσθηκε το
επαναστατικό σχέδιο του Ρήγα, το οποίο ήταν μεθοδικά οργανωμένο, εφαρμόσιμο
και διακρινόταν σε δύο ενότητες : |
[1] "Ρήγας
Βελεστινλής" είναι το όνομά του, ενώ το "Φεραίος"
ουδέποτε το χρησιμοποίησε , αλλά είναι εφεύρημα των μετέπειτα
ιστορικών, όπως επίσης και το ανιστόρητο "Αντώνιος Κυριαζής" ως
τάχα πραγματικού ονόματος του Ρήγα. Βλ. τη διεξοδική μελέτη Δημ.
Καραμπερόπουλος, Όνομα και καταγωγή του Ρήγα Βελεστινλή,
Αθήνα-Βελεστίνο 1997. Για τη ζωή ακι το έργο του Ρήγα βλ. τη συνιστωμένη
επιλεκτική βιβλιογραφία: Λέανδρου Βρανούση, Ρήγας, Βασική Βιβλιοθήκη
αρ. 10, Αθήνα [1954], Λ. Βρανούση, "Η σημαία, το εθνόσημο και η σφραγίδα
της "Ελληνικής Δημοκρατίας" του Ρήγα", Αθήνα 1992. Ανάτυπο από
τον 8ον τόμο του Δελτίου Εραλδικής και Γενεαλογικής Εταιρείας Ελλάδος,
σελ. 347-388, Απ. Δασκαλάκη, Το πολίτευμα του Ρήγα, Αθήνα 1976, Απ.
Δασκαλάκη, Επαναστατικά σχέδια και μαρτυρκόν τέλος, Αθήνα 1979, Σπ.
Λάμπρου, Αποκαλύψεις περί του μαρτυρίου του Ρήγα, Αθήνα 1892, Νικ.
Πανταζοπούλου, Μελετήματα για τον Ρήγα Βελεστινλή, Αθήνα 1994, C. M. Woodhouse, Ο πρωτομάρτυρας της Ελληνικής
ανεξαρτησίας, ελληνική μετάφραση Νικ. Νικολούδη, Αθήνα 1997. [2] Για τα έργα του Ρήγα βλ. Λ. Βρανούση,
Ρήγας, Άπαντα Νεοελλήνων Κλασσικών, τομ. Α'-Β', Αθήνα 1968, Γ. Λάϊου,
"Οι Χάρτες του Ρήγα", ΔΙΕΕΕ, τόμ. 14, 1960, 231-312, Δημ.
Καραμπερόπουλου, "Η Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα. Τα πρότυπα της και νέα
στοιχεία", στην πρόσφατη αυθεντική επανέκδοση με τίτλο Η Χάρτα του
Ρήγα, έκδ. Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης-Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, Αθήνα
1998. [3] Αιμ. Λεγράνδ-Σπ. Λάμπρου, Ανέκδοτα έργα
περί Ρήγα Βελεστινλή και των συν αυτώ μαρτυρησάντων, Αθήνησιν 1891,
φωτομηχανική επανέκδοση με την προσθήκη ευρετηρίου από την Επιστημονική
Εταιρεία Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, επιμ. Δημ. Καραμπερόπουλου,
Αθήνα 1996. [4] Κων. Αμάντου, Ανέκδοτα έγγραφα περί Ρήγα
Βελεστινλή, Αθήνα 1930, φωτομηχανική επανέκδοση με την προσθήκη
ευρετηρίου από την Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, επιμ.
Δημ. Καραμπερόπουλου, Αθήνα 1997. [5] Βλ. Δημητρίου
Καραμπερόπουλου, "Η Γαλλική Encyclopedie ένα πρότυπο του
έργου του Ρήγα "Φυσικής απάνθισμα", περιοδ. Ο Ερανιστής, τόμ.
21, 1997, σελ. 95-128. Μάλιστα, διαπιστώνεται ότι ο Ρήγας μεταφέρει την
επιστημονική γνώση της κυκλοφορίας του αίματος, για πρώτη φορά σε έντυπο
ελληνικό βιβλίο και εισάγει νέους όρους στην ελληνική γλώσσα. [6] Ρήγα Βελεστινλή, Σχολείον
των ντελικάτων εραστών, Βιέννη 1790, επανέκδοση Αθήνα 1971, επιμ., Παν.
Πίστα, σελ. 186. [7] Ό.π., σελ. 122. [8] Την εικόνα του Μεγάλου Αλεξάνδρου ανατύπωσε θαυμάσια το
1998, η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος σε φυσικό μέγεθος. [9] Αιμ. Λεγράνδ, Ανέκδοτα
έγγραφα..., ό.π., σελ. 63 και 81. [10] Ενδεικτικά ανφέρεται
ότι ο Χριστ. Περραιβός συνέθεσε και εξέδωσε στην Κέρκυρα το 1798 με τίτλο
"Ύμνος εγκωμιαστικός παρ' όλης της Γραικίας πρός τον αρχιστάτηγον
Μποναπάρτε", φωτομηχανική ανατύπωση από το Κέντρο Ερεύνης του
Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, Αθήνα 1998. Επίσης ύμνο
στου Γάλλους συνέθεσε ο Αδαμ. Κοραής, Ασμα πολεμιστήριον των εν
Αιγύπτω περί ελευθερίας μαχομένων Γραικών, 1800, φωτοανατύπωση από το
Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών/ΕΙΕ, Αθήνα 1983. [11] Ο τίτλος είναι "Νέος Ανάχαρσις, τόμος τέταρτος,
μεταφρασθείς, τα μεν 32,33 και 34 κεφάλαια παρά του Γεωργίου Βεντότη
Ζακυνθίου, τα δε 35,36,37,38 και 39 παρά του Ρήγα Βελεστινλή Θετταλού,
διορθωθείς και εκδοθείς παρά του αυτού, Εν Βιέννη 1797". Το σχόλιο
του Ρήγα για τον Pauw σε υποσημείωση των
σελ. 149-151. [12] Cornelis de Pauw (1739-1799), Recherches philosophiques sur les Grecs, Βερολίνο 1788. [13] Βλ. Δημ.
Καραμπερόπουλου, "Η Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα...", ό.π. [14] Βλ. την πρόσφατη
έκδοση στα Βουλγαρικά των "Επαναστατικών" έργων του Ρήγα
(Επαναστατική Προκήρυξη, Δίκαια του Ανθρώπου, Σύνταγμα, Θούριος) σε μετάφραση
της κ. Νάντιας Ντάνοβας και του κ. Βασίλ Στανίλοφ, έκδοση Επιστημονικής
Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα και "Ιβάν Βάζοφ", Σόφια
1998. [15] Βλ. ενδεικτικά:
Αισχύλου, Επτά επί Θήβας 42, Πέρσαι 73, Αγαμέμνων 112, Ευμενίδες
627, Σοφοκλέους, Αίας 212,612, Αριστοφάνους, Ιππής 757, Βάτραχοι
1289. [16] "Κατά τον
Σεπτέμβριον του έτους τούτου (1797) ο Ρήγας Βελεστινλής έψαλεν εν τη οικία
του Αργέντη, παρισταμένου τούτου και του Έλληνος Θεοχάρη, ύμνον ελευθερίας...
και δη χορεύων περί την τράπεζαν", Αιμ Λεγράνδ, Ανέκδοτα έγγραφα
περί Ρήγα Βελεστινλή..., σελ. 19. [17] Ενδεικτικά βλ. C. Fauriel, Chants Populaires de la Grece moderne,
τόμ 2,
Παρίσι 1825, σελ. 15-19 και Γάνη Κορδάτου, Ιστορία της Επαρχίας Βόλου και
Αγιάς, Αθήνα 1960, σελ. 657. [18] Βλ. την πρόσφατη
έκδοση με τις πέντε παραδοσιακές μουσικές παραλλαγές του Θουρίου σε ψηφιακό
δίσκο της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, Αθήνα
1997, όπου καταχωρίζεται και η σχετική μελέτη "Η μουσική του Θουρίου
και τα άσματα της εκδόσεως" του καθηγητού της βυζαντινής και
παραδοσιακής μουσικής π. Χρήστου Κυριακοπούλου, σελ. 11-21. [19] Ο Ρήγας τους
μνημονεύει, ακόμη και στη Χάρτα του, φύλλο 8, ανατολικά του Στρυμώνος
ποταμού, στα βουνά του Παγγαίου, όπου γράφει, σχετικά "Εδώ
εμφωλεύουν οι Γκιρντζαλήδες". [20] Σχετικά με τις
θρησκευτικές πεποιθήσεις του Ρήγα βλ. Ι. Μπολανάκη, "Η θρησκευτικότητα
του Ρήγα Βελεστινλή", Υπέρεια, τόμ. 2, Πρακτικά Β΄ Συνεδρίου
"Φεραί-Βελεστινό-Ρήγας", Αθήνα 1994, σελ. 635-642 και Δημ.
Καραμπερόπουλου, "Ο επαναστάτης Ρήγας και η Ορθόδοξη πίστη",
περιοδ. Θεσσαλικό Ημερολόγιο, τόμ. 36, Λάρισα 1999, σελ. 313-320. [21] Βλ. Ανωνύμου του
Έλληνος, Ελληνική Νομαρχία, ήτοι λόγος περί ελευθερίας, Εν Ιταλία
1806, "Βιβλίο τέταρτο. Οι συνεργοί της τυραννίας",
"Κάλβος", Αθήνα 1968, σελ. 98 κ. εξ. [22] Ρήγα Βελεστινλή, Επαναστατικά,
έκδ. Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, επιμ. Δημ.
Καραμπερόπουλου, με την προσθήκη ευρετηρίου, Αθήνα 1994, σελ. 16. [23] Ας σημειωθεί, εδώ, με την ευκαιρία, ότι ο Ρήγας καθιερώνει στο
Σύνταγμά του, στο άρθρο 109, την στρατιωτική εκπαίδευση και των γυναικών:
"Ολοι οι Ελληνες είναι στρατιώται. Όλοι πρέπει να γυμνάζονται εις τα
άρματα και να ρίχνουν εις το σημάδι. Ολοι πρέπει να μανθάνουν την τακτική. Ως
και αι Ελληνίδες βαστούν μιζράκια (τόξα) εις το χέρι, αν δεν είναι επιτήδειαι
εις το τουφέκι". Μάλιστα, είναι ιδέα, προσθήκη του Ρήγα, διότι το
Γαλλικό Σύνταγμα, το οποίο είχε ως πρότυπο, δεν περιέχει τέτοια διάταξη. [24] Το βιβλίο αυτό του
Ρήγα δεν κυκλοφόρησε διότι κατασχέθηκε από την Αυστριακή Αστυνομία. Ότι
γνωρίζουμε είναι γνωστό από τα ανακριτικά έγγραφα των Λεγράνδ, ό. π.
σελ. 67, όπου αναγράφεται ότι το "περί στρατιωτικών κανόνων
πραγματευόμενον έργον το επιγραφόμενον ο στρατάρχης Κεβενχύλλερ" είχε
και κείμενο καθώς και άσματα. Επίσης, τα έγγραφα του Αμάντου, ό.π., σελ. 165
και 185, όπου αποκαλείται "Εγκόλπιον" το οποίο περιείχε
"τους πολεμικούς κανονισμούς". [25] Βλ. Ανωνύμου του
Έλληνος, Ελληνική Νομαρχία, ήτοι λόγος περί ελευθερίας, Εν Ιταλία
1806, εκδ. "Κάλβου", Αθήνα 1968, σελ. 34. Μάλιστα, ο συγγραφέας
αφιερώνει την έκδοση "εις τον τύμβον του Μεγάλου και Αειμνήτου
Έλληνος Ρήγα, του υπέρ της σωτηρίας της Ελλάδος εσφαγιασθέντος". [26] Βλ. Αιμ. Λεγράνδ, Ανέκδοτα
έγγραφα..., ό.π., σελ. 11, 71 και Κων. Αμάντου, Ανέκδοτα έγγραφα..., ό.π,
σελ. 155 και 179. [27] Χαρακτηριστικά
διερωτάται ο Ρήγας στον Θούριό του μέχρι πότε θα μένουν ανδρανείς οι
εμπειροπόλεμοι πληθυσμοί των Μανιατών και Σουλιωτών, για να τούς ωθήσει στον
πραγματικό επαναστατικό αγώνα που ετοίμαζε: "Σουλιώτες και Μανιάτες,
λιοντάρια ξακουστά, ως πότε στες σπηλιές σας κοιμάσθε σφαλιστά;"
(Θούριος, στιχ. 63-64) [28] Νικ. Πανταζοπούλου, Μελετήματα
για τον Ρήγα Βελεστινλή, έκδ. Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης
Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, Αθήνα 1994. [29] Ο Ρήγας, μάλιστα,
σημειώνει στη Χάρτα του, (φύλλο 11, στην Βουλγαρία πλησίον του Δουνάβεως
ποταμού), με τα σύμβολα της ειρήνης "Οίσκος. Συστόβ 1791", τη
γενομένη συνθήκη ειρήνη μεταξύ Αυστρίας και Οθωμανικής Πύλης. [30] "Γιατί κ' η
αναρχία ομοιάζει την σκλαβιά", Θούριος, 1797, στίχ. 27. Ο Ρήγας
διατυπώνει την πολιτική του αντίληψη σχετικά με την αναρχία, της οποίας οι
πολιτικές αντιλήψεις σε όλες τις εποχές εκφράζονται από ανθρώπους, οι οποίοι
θέλουν μόνο να γκρεμίσουν, αλλά δεν χτίζουν δεν προτείνουν ένα συγκεκριμένο
πολιτικό πρόγραμμα. Ο Ρήγας το αποτόλμησε, πρότεινε και επιχείρησε να το
εφαρμόσει, γι' αυτό και κατατάσσεται στις μεγάλες φυσιογνωμίες του
Βαλκανικού χώρου. [31] Στη δίγλωσση έκδοση Γαλλικά-Ελληνικά του
Συντάγματος του Ρήγα, πού ετοιμάζεται από την Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης
Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα θα φανούν ξεκάθαρα οι προσθήκες του Ρήγα. [32] Βλ. "Δίκαια του
Ανθρώπου", άρθρο 35. [33] Βλ. Δημ.
Καραμπερόπουλου, "Η Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα. Τα πρότυπά της και νέα
στοιχεία", στο Η Χάρτα του Ρήγα, επανέκδοση από την
Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, Αθήνα 1998.
Επίσης, Δημ. Καραμπερόπουλου, "Η Νέα Πολιτική Διοίκησις και η
Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα. Μα νέα ανάγνωση", ανακοίνωση στο Διεθνές
Συνέδριο Ο Ρήγας και η εποχή του, Βελεστίνο-Βόλος 10-13 Σεπτεμβρίου
1998, υπό έκδοση από ΚΝΕ/ΕΙΕ. [34] Βλ. Ι. Φιλήμονος, Δοκίμιον
ιστορικόν περί της Φιλικής Εταιρείας, Εν Ναυπλίω 1834, σελ. 90. [35] Για την ενδιαφέρουσα
επίσκεψη του Ρήγα και του Περραιβούστον καθηγητή Peter Frank (1745-1821) βλ. Χρ. Περραιβού, Σύντομος βιογραφία
του αοιδήμου Ρήγα Φεραίου, Εν Αθήναις 1860, σελ.38-39 [36] Βλ. Λέανδρου Βρανούση,
Εφημερίς, έτος Έβδομον, 1797, Προλεγόμενα, Ακαδημία Αθηνών, Αθήνα
1995, σελ.313. [37] Σχετικά βλ. Δημ.
Καραμπερόπουλου, "Η Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα. Τα πρότυπά της και νέα
Στοιχεία", στο Η Χάρτα του Ρήγα, Αθήνα 1998, σελ. 50. |